Saturday, March 20, 2010

kuram atölyesi


KURAM ATÖLYESİ bireysel ya da kolektif soru sorma, üretme, sorgulama süreçlerine özel bir önem atfetmektedir.

Kültürel, tarihsel, sosyal ve disiplinlerarası ilişkiler bağlamında, “Performans” ve “Performans Sanat”ı ile ilişkili kavramlar üzerine birlikte soru sorabilme, üzerine konuşabilme, hata yapabilme ve tartışabilme girişimlerinin somut araştırma ve soruşturma alanları açma potansiyeli barındırdığı düşüncesindeyiz. Bu nedenle Performans Günleri 2010 için çizilen genel kavramsal çerçevenin işaret ettiği geniş göndermeden ve performans kavramının sorunsal alanından hareketle kurgulanan KURAM ATÖLYESİ panel, sempozyum ya da salt sunum üzerine kurulu bir etkinlik olarak tasarlanmamıştır.

Bu temel yaklaşım uyarınca KURAM ATÖLYESİ’nin içerik açısından yola çıkış dinamikleri daha çok sorular aracılığıyla ortaya koyulur. Aşağıda bir kısmı belirtilen tüm bu sorular ve onların belirlediği alan geliştirilmeye ve katkıya açıktır; sizin sorularınızı da bekliyoruz.

“Performans Sanatı”ndan ne anlıyoruz?

Dünyada ve Türkiye’de, “Performans” ve “Performans Sanatı”na ilişkin toplumsal, sanatsal, kuramsal açılardan tarihsel kırılma noktalarını neler oluşturur ve bu kırılma noktalarının sürece ve sanatsal üretime etkileri nasıl ve ne yönlerde olmuştur?

Üzerinde anlaşılmış bir terminolojinin geliştirilemediği bir alanda düşünce üretilmesi, temel ve zenginleştirilmiş dinamik süreçlerin gelişmesi ne kadar mümkündür?

“Performans” ve “Performans Sanatı” açısından terminoloji sadece ‘dil’sel bir alana mı işaret eder?

Global ölçekte ve Türkiye’de bu kavrama ve pratiğe yüklenmiş anlamlar ile bunlar arasında hem doğrudan niteledikleri sonuç, hem de içkin olarak işaret ettikleri veya barındırdıkları dinamikler anlamında farklar, benzerlikler, ilişkiler var mıdır, nelerdir?

“Performans Sanatı”nın içine oturduğu, kültürel bağlam, sanatsal bağlam, eylemsel bağlam nedir?

“Performans Sanatı” bir ihtiyaçtan mı ortaya çıkmakta ya da sürmekte, yoksa kaba tabiriyle bir “trend”, zamanın ruhundan sızan yanılsatıcı bir eğilim olarak, bir arayışın sonuçsuz kalmaması adına apartılan ve sığınılan bir mefhum ve pratik olarak mı var?

Türkiye’de “Performans Sanatı”nın derine işleyebilen bir tarihi mevcut mu? Bu tarihin dayandığı, esinlendiği, dönüştürdüğü bir toplumsal ve/veya sanatsal bir altyapı ve arka plan var mı?

Performansın özellikle tiyatro ve diğer disiplinlerle ilişkisi bağlamında ve performansın olma sürecinde ‘karşılıklı etkileşim’, ‘şimdi ve burada olma’, ‘anındalık’, ‘gerçek eylem’, ‘mış gibi yapma’ sözlerinin büründüğü ve işaret ettiği anlam, praksis ve alanlar nelerdir?

Bunları verimli tartışmalara dönüştürmek, buradan üreyen dinamikleri sanatsal pratiklere, esin ve çağrışım alanlarına aktarmak, ya da bu yolun tam ters güzergahını izleyebilmek ne ölçüde olanaklıdır?
---
KURAM ATÖLYESİ sadece kuram ağırlıklı çalışanlara ya da yaklaşanlara değil, tüm sanatçı, eleştirmen, izleyici ya da bu bağlamda katkı sağlayabileceğini düşünen herkese açık bir etkinliktir.

Her üç günün sonunda, o günkü çalışmaları, tartışmaları ve sonuçları etkin biçimde dile getiren kısa bir rapor-metin yazılacaktır. Bu metin o günün etkinliğine dahildir ve hemen o gün, bu projeye ait web sitesinde yayınlanacaktır.

No comments:

Post a Comment